Bring your own service. Fremtidens plugin arbejdsplads?

Forleden fik jeg en ide. Dem får jeg sådan set mange af. Men den her havde jeg haft før, og når de dukker op igen, så er der nok et eller andet om dem, tænker jeg.

Ideen udspringer især af mit eget behov, men også et behov jeg har læst om flere steder. At når organisationen ikke stiller værktøjer til rådighed, som medarbejderne finder værdi i, så bruger de bare de værktøjer, de bruger privat. Så hvorfor ikke lave en service som agerer backbone, i stedet for at prøve at favne al den funktionalitet – når nu der findes produkter som gør det fremragende i forvejen?

Især mindre virksomheder, eller teams i større virksomheder, kan have et behov for hurtigt at kunne etablere en rimelig fleksibel arbejdsplatform. Det kan også være man er digital nomade. Det kunne også være at ens arbejdsplads er en digital arbejdsplads, og alle sidder geografisk adskilt. Eller, at man er en del af et større freelance samarbejde, en samarbejdsform flere ser ud til at ty til, efterhånden?

Anyway, jeg skrev på twitter om den. Ikke længe efter skrev en af mine amerikanske kontakter, at jeg da så virkelig burde tage et kig på Slack (som stadig er i beta).

Konceptet er, at de har skabt hvad der egentlig mest minder om et Enterprise Social Network (ESN). Lidt a la Yammer et al. Men, via forskellige services API’er, kan du så aktivere en integration mellem Slack og den pågældende service.

Forestil dig, at I sidder og har et konkret behov. I vil gerne kunne skrive dokumenter. I vil gerne kunne sende/modtage mails. I vil gerne kunne koordinere jeres kalendere. Lave audio/video opkald. Samarbejde om jeres opgaver. Og så vil I gerne kunne kommunikere internt, uden at det hele skal være email baseret, og måske i kontekst af et specifikt projekt.

Personligt synes jeg at Slack løser det behov ganske elegant. I et marked hvor der findes en gazillion forskellige services til at dække hvert sit specifikke behov, kan jeg i hvert fald se et kæmpe potentiale i den rolle som skal binde det hele sammen.

I Slack kan du tilføje integrationer (jeg har prøvet med Google Drive, Google Hangouts og Trello). Samtidig har du kanaler. Og i en kanal kan du tilføje en eller flere integrationer.

Det vil altså sige, at man i sin virksomhed kan skabe kanaler i sit sociale netværk, som er bundet op på specifikke services. Eller, specifikke dele af specifikke services. Og det er ikke begrænset til et enkelt omnipotent enterprise værktøj.

F.eks. kan jeg tilføje en Trello integration til en specifik kanal. I praksis binder jeg en Slack kanal og et Trello board sammen. Så hver gang der sker noget i det specifikke Trello board, bliver det postet i den pågældende Slack kanal.

Jeg tror vi kommer til at se flere platforme i denne stil, fremadrettet. Platforme som samler de mange fragmenterede, og rigtig gode, services, og skaber en samlet kontekst for dem. Nu har ESN’er efterhånden været til stede i en rum tid, men personligt synes jeg hurtigt luften gik af dem. De har reelt blot været glorificerede chatservices. Der har manglet kontekst, og der har manglet mulighed for handling. Måske er det vi ser her, ESN 2.0 – netværk med kontekst ?

Er det første skridt på vej mod en fremtid, hvor ens digitale skrivebord består af de værktøjer man finder størst værdi i, i stedet for store omnipotente enterprise produkter ?

Jeg kunne godt forestille mig det.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *